Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

Πρόγραμμα Ηχορρύπανσης για το νηπιαγωγείο και εφαρμογή του.

Στα πλαίσια της κίνησης "Πρόταση - για έναν άλλο τρόπο ζωής" η ομάδα των νέων μελών χωρίστηκε σε τρείς υποομάδες όπου η κάθε μία θα έκανε και μια διαφορετική δράση για το πρόβλημα της ηχορρύπανσης. Η δικιά μου υποομάδα (λόγω του γεγονότως οτι αποτελούνταν απο πέντε φοιτήτριες των νηπιαγωγών) αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα ημερίσιο πρόγραμμα για να κάνουμε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν την ύπαρξη της ηχορρύπνασης και στη συνέχεια για να πετύχουμε την ευαισθητοποίηση των παιδιών 4-6 ετών για αυτό το πρόβλημα.
Το πρόγραμμα χωρίζεται σε 4 δραστηριότητες των οποίων οι στόχοι και η περιγραφή ακολουθεί στη συνέχεια.



Δραστηριότητα 1
Παρουσιάζουμε στα παιδιά τον ήρωα μας, ο οποίος είναι ένα χταπόδι (για την ιστορία, διαβάσαμε σε ένα μπλογκ ότι τα χταπόδια λόγω της ηχορρύπανσης που επικρατεί στο βυθό απο τις ενέργειες του ανθρώπου, ζαλίζονται και χάνουν το δρόμο τους). Το χταπόδι, διηγείται στα παιδιά ότι λόγω της ηχορρύπανσης που κάνουν οι άνθρωποι ζαλίστηκε και έχασε το δρόμο του. Στη συνέχεια το χταπόδι ζητάει απο τα παιδιά να σκεφτούν ήχους οι οποίοι τους είναι ευχάριστοι και ήχοι που τους είναι δυσάρεστοι. Τους μοιράζουμε κόλλες Α4 τις οποίες τις έχουμε χωρίσει στη μέση και έχουμε τοποθετήσει στην κορυφή της κάθε πλευράς μια χαρούμενη και μια λυπημένη φατσούλα. Αφήνουμε τα παιδιά να δημιουργήσουν τις πηγές απο τις οποίες προέρχεται ο θόρυβος που είτε τους ευχαριστεί είτε τους δυσαρεστεί. Τέλος, συζητάμε πάνω στα σχέδια των παιδιών.




Στόχος


Εισαγωγή στο θέμα της ηχορρύπανσης




Εφαρμογή στην τάξη


Το πρόγραμμα αυτό το παρουσιάσαμε σε νηπιαγωγείο της Πάτρας και ευχαριστούμε πολύ τις υπεύθυνες νηπιαγωγούς που μας έδωσαν αυτήν την ευκαιρία.


Η ομάδα μας αποτελείται απο έξι άτομα. Ο ένας απο εμάς ντύθηκε με τη στολή του χταποδιού και περίμενε έξω απο την αίθουσα μέχρι να τον φωνάξουμε. Οι υπόλοιπο μπήκαμε μέσα, συστηθήκαμε στα παιδιά και ξαφνικά....εισβάλει το χταπόδι ζαλισμένο και μας λέει την ιστορία του. Ζητάει απο τα παιδιά να ζωγραφίσουν τι τους ευχαρισεί να ακούν και τι όχι. Στη συνέχεια τα παιδιά μας παρουσιάζουν στη γωνιά της συζήτησης τα έργα τους. Σε αυτά υπερτερούν ο ήχος απο τα ζώα, τα μουσικά όργανα, ο χτύπος της καρδιάς, οι ήχοι της εξοχής, το ραδιόφωνο και τα αυτοκίνητα που πηγαίνουν σιγά στους ευχάριστους ήχους και τα αυτοκίνητα που τρέχουν, οι κεραυνοί, τα πλοία, τα πουλιά που κελαηδούν και η δυνατή μουσική στους δυσάρεστους ήχους.




Δραστηριότητα 2


Η δραστηριότητα δύο που σχεδιάζαμε τελικά προγραμματίστηκε για αργότερα με αποτέλεσμα η τρίτη δραστηριότητα να αναφέρεται εδώ.


Τραγουδάμε ένα ποιήμα που έχουμε μελωποιήσει και στη συνέχεια παροτρύνουμε τα παιδιά να τραγουδήσουν μαζί μας.

"Το τραγούδι της ηχορρύπανσης"


Το μικρό μας χταποδάκι μεσ' τη φασαρία αυτή


έχασε τον προορισμό του και έκανε άλλη διαδρομή


Γιατί οι άνθρωποι φωνάζουν και μιλάνε δυνατά


και τ' αυτοκινητά τους μας τρυπάνε τα αυτια.


Στόχος


Μέσα από το τραγούδι, μπορεί να αποτυπωθεί πιο εύκολα γιατί η ηχορρύπανση αποτελεί πρόβλημα.




Εφαρμογή στην τάξη


Μετά το πέρας της πρώτης δραστηριότητας τα παιδιά είχαν κουραστεί και έπρεπε να σκεφτούμε έναν τρόπο για να ξεδώσουν και να βγάλουν λίγη απο την ένταση που είχαν. Το τραγούδι ήταν μια καλή πρακτική. Τους τραγουδήσαμε δύο φορές το τραγούδι και μετά τους απαγγέλναμε στίχο στίχο το τραγούδι για να το πούμε όλοι μαζί. Ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα μας αλλά δεν ήταν έυκολο σε τόσο λίγο χρόνο να μάθουν τους στίχους απ'έξω.




Δραστηριότητα 3


Δημιουργήσαμε στο power point μια παρουσίαση στην οποία είχαμε τοποθετήσει εικόνες και ρωτούσαμε τα παιδιά να μας πουν αν οι εικόνες αντιστοιχούν σε έναν ευχάριστο ή σε έναν δυσάρεστο ήχο. Αν θεωρούσαν ότι ήταν καλός ήχος έπρεπε να σηκώνουν μια φατσούλα που τους είχαμε προμηθεύσει αλλιώς αν ο ήχος υπέθεταν ότι ήταν κακός, να έκλειναν τα αυτιά τους. Στη συνέχεια μετά απο τη διαδικασία της μαντεψιάς ακούγαμε τον ήχο.




Στόχος


Αναγνώριση των ήχων και κατηγοριοποίηση σε ευχάριστους και δυσάρεστους.




Εφαρμογή στην τάξη
Αυτή η δραστηριότητα κύλησε όμαλα αλλά παρατηρήσαμε μια ανακολουθία σχετικά με τους ήχους που θεωρούν τα παιδιά ως ευχάριστους συγκριτικά με τους ενήλικες. Συγκεκριμένα, τα αγόρια κυρίως ενθουσιάστηκαν με τις κόρνες, τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα και τη μέταλ μουσική. Τα κορίτσια δεν ενθουσιάστηκαν τόσο όσο τα αγόρια αλλά παρόλα αυτά τα συμπεράσματα είναι οτι τα παιδιά δεν έχουν καταφέρει ακόμα να διαχωρίσουν τους ήχους με κριτήρια όπως οι ενήλικες. Δεδομένου ότι τα παιδιά έχουν γεννηθεί μέσα σε μια πόλη με τη φασαρία των αυτοκινήτων ως αυτονόητη, θεωρούν φυσιολογικό αυτόν τον ήχο με αποτέλεσμα να μην τους ενοχλεί. Έπίσης, οι δυνατοί ήχοι σε αυτή την ηλικία φαίνεται να τους εξιτάρει και όχι να τους ενοχλεί.




Δραστηριότητα 4
Για τελευταία δραστηριότητα θελήσαμε να κάνουμε μια αξιολόγηση του εγχειρήματός μας και αν καταφέραμε να περάσουμε κάτι στα παιδιά. Σκεφτήκαμε λοιπον να τους παρουσιάσουμε το παραμύθι "Μενέλαος και Πάρης" σε διασκευή για κουκλοθέατρο. Με ερωτήσεις κατα τη διάρκεια της παράστασης ζητούσαμε απο τα παιδιά να μας απαντήσουν σε ερωτήσεις που έθεταν οι ήρωες του κουκλοθεάτρου.




Στόχος


Να αξιολογήσουμε αν τα παιδιά έχουν καταλάβει πόσο σημαντικό είναι το πρόβλημα της ηχορρύπανσης και να τα ωθήσουμε να σκεφτούν λύσεις.



Εφαρμογή στην τάξη


Το κουκλοθέατρο είναι μια πρακτική που αιχμαλωτίζει το ενδιαφέρον των μαθητών και φαίνεται να το απολαμβάνουν. Συμμετείχαν ενεργά και πρότιναν λύσεις στα προβλήματα που έθεταν οι ήρωες μας.























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου